Hvad er konverteringsrate?

Du har sikkert hørt om “konverteringsrate” eller “konverteringsrateoptimering” i forbindelse med online markedsføring og e-handel. Men hvad er det egentlig? Konverteringsgraden er ganske enkelt den procentdel af folk, der foretager en ønsket handling på dit websted eller efter at have set din annonce. Almindelige handlinger omfatter at foretage et køb, abonnere på et nyhedsbrev eller udfylde en formular. En forbedring af din konverteringsrate kan have en stor indvirkning på din virksomheds bundlinje, så det er vigtigt at forstå, hvilke faktorer der påvirker den, og hvordan du kan forbedre den. I dette blogindlæg ser vi nærmere på konverteringsraten, og hvordan du kan øge den. Hold dig opdateret!

Definer konverteringsrate og forklar, hvordan den bruges

Hvad er konverteringsrate og hvornår er den god? For at sige det enkelt, er det en måde at måle succes på i form af investeringsafkast. Det betyder grundlæggende, at du får det ud af det, du lægger i det. Konverteringsraten hjælper marketingfolk med at forstå, hvor effektiv deres markedsføringsindsats er, ved at spore antallet af personer, der foretager en handling efter at have interageret med deres produkter eller tjenester online. Hvis en bruger ser en produktside, abonnerer på et nyhedsbrev eller tager et andet positivt skridt, f.eks. foretager et køb, tæller dette med i konverteringsraten. Dette kan bruges til at spore hele kunderejsen fra start til slut med henblik på at forbedre strategi og resultater. Kort sagt er konverteringsraten en vigtig måleenhed til at vurdere succesen for selv de mest kyndige marketingfolk!

Giv eksempler på, hvordan man beregner konverteringsraten

Beregning af en konverteringsrate kan være et vigtigt værktøj for virksomheder, der ønsker at måle succesen af deres markedsførings- og salgsindsats. Der er et par måder at beregne den på: dividere antallet af konverteringer med det samlede antal besøg eller kundeemner, tage antallet af unikke kunder divideret med antallet af unikke besøgende og måle specifikke mål pr. besøg (f.eks. køb frem for visninger). At finde ud af, hvilken metode der fungerer bedst for din virksomhed, er nøglen til at forstå konverteringsrater, og hvordan de direkte påvirker ROI.

Se hvor meget +5% kan gøre for din forretning, brug formlen vi har lavet!

Nu hvor du ved, hvad konverteringsrate er, og hvordan du beregner den, bør det være nemt at bruge den til at øge salget. Hvis du nogensinde føler dig fastlåst, eller hvis du tror, at din konverteringsrate kunne bruge et løft, så send os en e-mail. Vi hjælper dig gerne!

pssst. vidste du at vi ALTID har forbedret vores kunders konverteringsrate med mindst 5%?
Hvad venter du på, du går glip af en masse omsætning!
Vi er klar til at hjælpe dig!